Užsienio lietuviai drąsiai priima psichoterapeuto pagalbą – nusistovėję mitai jau paneigti

Ispaniją sukaustęs karantinas kiekvienam atnešė skirtingų patirčių: kai vieniems darbas iš namų tapo įdomiu iššūkiu, kitiems šis laikotarpis atnešė tik negatyvius potyrius.

Ispanai.lt redakcija pakalbino www.psichoterapijagyvenimui.lt psichoterapeutes Janiną Kukauskienę, Poliną Šedienę ir Mariną Bautrėnienę ir pasiaiškino, kaip psichoterapija gali padėti išgyventi sunkų laikotarpį. Psichoterapeutės pastebėjo, kad prasidėjus antrajai koronaviruso bangai, žmonės aktyviau ėmė ieškoti pagalbos, nes baimė dėl savo ir artimųjų sveikatos, monotonija, nežinomybė, santykių paaštrėjimas ar verslo priverstinis sustabdymas sukėlė daug jausmų — baimę, pyktį, nerimą, nusivylimą, ir juos išgyventi žmonėms tapo labai sunku. Dalis minėtus sunkumus išgyvenančių žmonių jau drąsiai kreipiasi psichoterapinės pagalbos, o dalis dar vadovaujasi mitais apie psichoterapiją, kurie yra pasenę ir neteisingi. 

Mitas: psichoterapiją rinktis gali tik tam tikro amžiaus žmonės su specifinėmis problemomis

„Netiesa. Dėl psichoterapijos gali kreiptis visi — amžiui ribų nėra. Kiekvienas amžiaus tarpsnis išsiskiria savo problematika, pavyzdžiui, santykių problemos, netektys, skyrybos, gyvenimo prasmės paieškos, sveikatos sutrikimai gali nutikti bet kuriame amžiaus tarpsnyje ir ne visi tuo metu atranda savyje resursų tai išgyventi”, — teigia psichoterapeutė M. Bautrėnienė. 

„Jeigu liūdesys tampa pagrindine nuotaika, arba apima sunkiai apibrėžiamas nerimas, tampa vis sunkiau suvaldyti emocijas, ypač pyktį, atsiranda nemigos simptomai, tai yra pats laikas kreiptis į psichoterapeutą. Tačiau kuo stipresni simptomai, tuo ilgesnis ir sunkesnis laukia darbas. Todėl labai svarbu kreiptis į psichoterapeutą kuo anksčiau. Panašiai kaip negalima negydyti sergančio kūno, taip ir psichikos negalavimų. O sielos dalykai yra dar subtilesni ir jiems reikia daugiau laiko ir kantrybės”, — sako psichoterapeutė J. Kukauskienė. 

www.psichoterapijagyvenimui.lt specialisčių komanda: Polina Šedienė, Janina Kukauskienė ir Marina Bautrėnienė
Mitas: psichoterapijos konsultacija nuotoliniu būdu — mažiau veiksminga 

Psichoterapeutams ir psichologams konsultavimas nuotoliniu būdu nėra naujiena. „Jau daugelį metų dirbame su lietuviais, gyvenančiais įvairiuose pasaulio kampeliuose. Bendravimui naudojame patogias programėles, kurias turi daugelis — Zoom, Skype, Facebook messenger, Teams. Viena sesija trunka 50 minučių, prieš ją rekomenduojame pasirūpinti saugia ir jaukia aplinka, geru interneto ryšiu. Psichoterapeutai laikosi konfidencialumo — viskas, apie ką kalbama sesijos metu, lieka visiškoje paslaptyje. Ilgai laukti vizito nereikia — pirma konsultacija galima savaitės bėgyje”, – pasakoja www.psichoterapijagyvenimui.lt specialistės.

Pasak kalbinamų psichoterapeučių, konsultuojant nuotoliniu būdu, rezultatai nenukenčia. „Susitinkant virtualiai taip pat pasiekiame labai gilių pokyčių, daug kas priklauso nuo žmogaus motyvacijos ir problemos gilumo”, — dalinasi patirtimi psichoterapeutė P. Šedienė. 

Mitas: psichoterapeutas, psichologas ir psichiatras — tas pats asmuo

Žmonės dažnai painioja tris sąvokas — psichoterapeutas, psichologas ir psichiatras. Visi šie žodžiai turi bendrą šaknį. Graikų k. žodis „psyche“ – reiškia „sielą“ ir visi šie specialistai padeda žmonėms, kurie turi tam tikrų sunkumų susijusių su psichika. 

Bet psichiatras yra gydytojas, baigęs tam tikras medicinos studijas, kuris išklausęs paciento nusiskundimus ir įvertinęs psichikos būseną nustato (arba ne) sutrikimus ir skiria medikamentinį gydymą. Svarbu pabrėžti,  kad psichiatras gydo simptomus vaistais. 

Psichoterapeučių teigimu, kai žmogus susiduria su  psichologiniais sunkumais gyvenime (skyrybos, konfliktai, netektys, ligos) – gali padėti psichologas arba psichoterapeutas. Kai kurie žmonės nori labai greito emocinės būsenos pagerėjimo, nori,  kad išnyktų simptomai, nori piliulės, kuri viską išspręstų ir kreipiasi į gydytojus, prašydami vaistų. Vis dėlto lengvo kelio — nėra. Jeigu nebus ieškoma giluminių priežasčių ir bus pasirinkti tik vaistai, ilgainiui gali atsirasti priklausomybė nuo vaistų, o pati problema taip ir liks neišspręsta.

„Jeigu žmogus turi sunkumų, trunkančių ilgiau nei pusė metų ir  jaučiasi pastoviai liūdnas, prislėgtas, piktas, nelaimingas, patiria baimes, pastovų nerimą ar net panikos priepuolius, yra nepatenkintas tarpusavio santykiais, nepasitiki savimi, jeigu yra pojūtis lyg gyventų ne savo gyvenimą, o galbūt iš vis atrodo, jog nieko nejaučia ir plaukia pasroviui – tuomet verta pasikalbėti su psichoterapeutu”

„Psichologas ir psichoterapeutas gydo sielą žodžiu. Psichoterapijos tikslas – giluminiai asmenybės pokyčiai. Tai ilgesnė kelionė kartu su psichoterapeutu, kur psichoterapijos metu padedame žmogui atpažinti jausmus ir juos išgyventi, kartu tyrinėjame kas jo  gyvenime vyksta, kad taip jaučiasi. Psichoterapijoje užčiuopiama kankinančių simptomų šaknis. Savo darbe aš ir mano kolegės remiamės egzistencinės terapijos principais, kurie grindžiami pagarba, saugumu, priėmimu”, — sako M. Bautrėnienė.

Mitas: psichoterapiją renkasi tik tie, kurie turi itin didelių psichikos sutrikimų

„Visiška netiesa. Žmonės yra išprusę, daug skaito ir nori augti visomis prasmėmis. Psichoterapiją renkasi tiek moterys, tiek vyrai, kurie nori gyventi pilnavertį, prasmingą gyvenimą. O tai įmanoma tik pažinus save, savo stiprybes ir silpnybes, pažinus savo norus, poreikius bei išgyvenus jausmus, susijusius su įvairiomis negandomis, patirtomis vaikystėje. Kartais žmonės prisitaiko, gyvena tarsi „normalų“ gyvenimą, bet pasigilinus aptinkama, kad daug ko sau neleidžia patirti, išbandyti, nuvertina save arba kenčia išgyvendami didžiulį nerimą, depresiją, psichologinį ir fizinį smurtą ar skandindami savo liūdesį alkoholyje ar psichotropiniais vaistais bandydami nutildyti simptomus”.

Psichoterapija gali padėti tapti emociškai stabilesniu, labiau priimančiu savo gyvenimo duotybes ir turinčiu drąsos gyventi savo autentišką gyvenimą. 

Jeigu žmogus turi sunkumų, trunkančių ilgiau nei pusė metų ir  jaučiasi pastoviai liūdnas, prislėgtas, piktas, nelaimingas, patiria baimes, pastovų nerimą ar net panikos priepuolius, yra nepatenkintas tarpusavio santykiais, nepasitiki savimi, jeigu yra pojūtis lyg gyventų ne savo gyvenimą, o galbūt iš vis atrodo, jog nieko nejaučia ir plaukia pasroviui — psichoterapeutė M. Bautrėnienė rekomenduoja kreiptis į psichoterapeutą.

Psichoterapeutė pataria, kaip nuraminti stresinėje situacijoje 

„Svarbiausia —  kad žmonės išties norėtų nusiraminti ir padėti sau”, — sako viena iš www.psichoterapijagyvenimui.lt psichoterapeučių M. Bautrėnienė. Labai svarbu į ką nukreipiame savo dėmesį. Ar nukreipsime savo mintis ir jausmus į negatyvią pusę, tuomet daug skųsimės, niršime, neteksime daug laiko ir energijos, ar kaip tik priimsime tai, kas neišvengiamai vyksta pasaulyje, su mintimis ir jausmu, jog išgyvensime ir rasime išeitį. Ir manau, kad nėra vienos rekomendacijos, kuri tiktų visiems. Vieni realiai susidūrė su netektimi, darbo ir pajamų praradimu ar liga.

O kitiems iššūkis yra išbūti namuose, uždarose erdvėse, kuomet apribotas judėjimas atėmė galimybę susitikti su artimaisiais ir draugais. Jeigu gyvenate ne vienas, labai svarbu visiems susitarti ir susiplanuoti dienos veiklas, kad žinotumėte,  kada kam vyks svarbūs darbo ar mokymosi pokalbiai, ir susiskirsčius laiką sudaryti sąlygas tam vykti. O streso įveikimui rekomenduojamos meditacijos, kvėpavimo pratimai, vizualizacijos, sportas, mėgstamos muzikos klausymas ar šokis. Taip pat galima piešti, spalvinti arba jausmus ir mintis išdėlioti dienoraštyje, keliant sau šiuos klausimus: 

1) Kokios yra mano svarbiausios vertybės gyvenime?

2) Kokios yra mano svajonės?

4) Kas daro mane laimingą ir leidžia patirti pilnatvės pojūtį?

5) Kokios mano stipriosios ir silpnosios pusės?

6) Kokie mano tikslai savaitei, mėnesiui, metams?

8) Jei tektų apžvelgti savo gyvenimą iš tolimos ateities perspektyvos, kokius savo pasiekimus ir nuveiktus darbus man būtų malonu išvysti? Kokie prisiminimai man teiktų džiaugsmą?

Visi, ieškantys profesionalios ir konfidencialios pagalbos, kuri padėtų rasti atsakymus į svarbius gyvenimiškus klausimus, gali kreiptis į www.psichoterapijagyvenimui.lt kvalifikuotas specialistes:

www.psichoterapijagyvenimui.lt/kontaktai/